Chcesz uratować obraz?

Dochód z biletów zakupionych podczas Nocy Muzeów 2022 zostanie przeznaczony na konserwację obrazu olejnego „Chrystus Ukrzyżowany” malowanego na płótnie przyklejonego do drewnianego podłoża. Wizerunek pochodzi z połowy XIX w. i jest autorstwa nieznanego z imienia wędrownego malarza pochodzenia czeskiego lub niemieckiego, który w połowie wieku osiedlił się w Jodłowej, a oprócz „Chrystusa Ukrzyżowanego” zrealizował wiele innych zamówień dla tamtejszego kościoła pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika.

 

Opis stanu zachowania obrazu przed konserwacją

 

Obraz malowany w technice olejnej na płótnie lnianym, przytwierdzonym (naklejonym i nabitym) do podłoża z desek które jest stabilizowane przez drewnianą, profilowaną ramę.

Silne zabrudzenia warstwy malarskiej oraz późniejsze przemalowania unieczytelniają kompozycję i kolorystykę całego obrazu.

Powierzchnia płótna w wielu miejscach odspojona od podłoża (przechodzące pionowo i rozsiane po całej powierzchni wypchnięcia płótna ku przodowi, pofalowania). W dolnej partii płaszczyzny, liczne złuszczenia warstwy (zabrudzenia, przemalowania?). Pośrodku, u dołu, ciągnące się przez całą wysokość profilu ramy, ślady przypalenia od świecy – na obrazie widoczne jako owalny ubytek płótna .

Rama drewniana, profilowana, malowana na kolor brązowy, z licznymi śladami przetarć i złuszczeń wtórnych warstw oraz nadpaleń profili na dolnej listwie. Na odwrociu ramy w prawym dolnym narożniku ślady naprawy – mocowania złamanej krawędzi do listwy gwoździami.

Drewniane podłoże obrazu składa się z dwóch desek, fazowanych na krawędziach, z powierzchnią noszącą ślady ręcznej obróbki dłutem lub strugiem. Powierzchnia odwrocia desek i ramy silnie zabrudzona, z widocznymi licznymi śladami żerowania drewnojadów.

Pierwszym etapem prac konserwatorskich będzie konserwacja samego obrazu na płótnie.

 

Obraz „Chrystus Ukrzyżowany” zobaczyć będzie można jutro podczas Nocy Muzeów, serdecznie zapraszamy!

Skip to content